Søg
  • Teamet bag CBP

#14 Pas nu på...dig selv!

Vi er mange, hvis arbejde består i at passe på andre mennesker på den ene eller på den anden måde. Måske arbejder vi med at pleje, passe, helbrede, trøste, lindre, og en hel masse andet – og sikkert også en hel del af det nævnte på samme tid. For mange af os er netop dét at passe på andre mennesker noget af det, der giver arbejdet mening. Desværre er det også nogle gange sådan, at vi kan komme til at tro, at vi skal kunne holde til alt, klare alt og tage imod alt, når vi arbejder med andre menneskers sundhed, sygdom, velfærd osv. Men det skal vi ikke, og det kan vi ikke. Hvis vi ikke også passer på os selv, kan vi ikke passe på andre.


Hvad med dig? Husker du at passe godt på dig selv også? Mennesker, der arbejder med at passe på andre mennesker, har det, vi kalder et mentalt højrisikojob. Det betyder, at man er i højere risiko for at udvikle mental slagside. Måske ved du ikke, hvad mental slagside er? Det er helt okay – læs bare med her:


Forestil dig et skib, der skal lastes. Her er det vigtigt at skibet lastes på en måde, så det kan ligge stabilt i vandet – uden at få slagside. Og derfor nytter det ikke noget at placere hele skibets last i den ene side, for så vil slagsiden blive så stor, at skibet synker. Det samme gør sig gældende for dig! Du skal også placere dine mentale ressourcer ligeligt og ikke kun ét bestemt sted – for gør du det, vil du være i risiko for mental slagside og dermed i risiko for at synke. For at blive lidt i den maritime verden kan man sige, at hvis der er tendens til slagside, så er det på tide at rette skuden op.



Men hvad nu med den mentale slagside, hvordan ser den ud, og hvordan opdager man den overhovedet? Faktum er, at den mentale slagside kan være svær at opdage – eller sagt på en anden måde: den kan være nem at overse. Men heldigvis kan du gøre meget selv for at blive klar over, hvorvidt der er en mental side under opsejling hos dig – eller hos dine kolleger.


Der er 4 hovedområder, du skal være opmærksom på:

· Kroppen

· Hovedet

· Følelserne

· Forholdet til dig selv, andre og verden


I forhold til kroppen skal du fx være opmærksom på, om du er i kronisk alarmberedskab, er rastløs, har søvnproblemer eller generelt er meget udmattet. Flytter vi vores fokus til hovedet, skal du blandt andet holde øje med nedsat koncentration, tankemylder og ufrivillige påtrængende billeder. Med hensyn til følelserne kan det være tegn på mental slagside, hvis du ofte har en følelse af håbløshed, utilstrækkelighed og afmagt. Ligesom tiltagende gråd, vrede og hævntrang kan give et fingerpeg om, at du måske er overbelastet.


Ændringer i forholdet til dig selv, andre og omverdenen ses fx ved nedsat empati, nedsat lyst til intimitet og generelt nedsat overskud til samvær med andre mennesker.


Alt dette KAN være fingerpeg om, at du er ved at udvikle mental slagside. Og husk: det er kun dig, der kan mærke efter og svare på, om det er sådan det forholder sig, eller om der er andre årsager til dine reaktioner. Vigtigst af alt skal du også huske at sige til, stoppe op og sige fra, hvis du mærker den mentale slagside indfinde sig hos dig. Det er absolut ikke en svaghed at sige fra, sige stop eller bede om hjælp. Tværtimod så er det en kæmpe styrke at kunne passe godt på sig selv og dermed også på sine kolleger.


Skulle du få lyst til at læse endnu mere om mental slagside, mentale højrisikojobs osv. kan vi på det varmeste anbefale Rikke Høgsteds bog ''Grundbog i Belastningspsykologi - forebyggelse af primær og sekundær traumatisering ved psykisk krævende arbejde''


Rigtig god arbejds- og måske endda læselyst!


Ziggie – en del af teamet bag Center for Beredskabspsykologi.

405 visninger

Center for Beredskabspsykologi ApS 


Hovedgaden 55 C, 1.

2970 Hørsholm 

KontorH

6133 7184

6133 7140

Mandag - fredag
kl. 08.00 - 16.00

  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon
  • facebook

© 2020

Center for Beredskabspsykologi ApS

 

CVR 37837407

Center for Beredskabspsykologi ® 
er et registreret varemærke